jom ikut ku

Saturday, March 28, 2009

~erti kematangan~

menurut kamus Bahasa Melayu matang bererti masak manakala kematangan bererti kesempurnaan berfikir..apa yg aku nak tekankan disini adalah mengenai kematangan diri seseorang..bagaimana kita nak menilai kematangan seseorang...hmm ramai kawan2 kata aku nmpk matang dimata dorg..betol ke ek? hehe..ok jugak klu aku dpt gelaran mcm tu..aku penah tye kat derg..aku ni nmpak tua dr usia ke huhu..ada yg berpendapat aku nmpk matang dr segi pandangan dan perwatakan..yeke? haha..wat ever lah yg penting aku tahu siapa diri aku kan...tetapi tak dinafikan yg aku mmg suka berkawan dgn org lebih berusia dr aku iaitu yg berpangkat 'kak' dan 'abang'..ape yg menyebabkan aku mcm ni...mungkin dr segi background fmly kot..aku dah biasa hidup berdikari..pegi mana2 pun x kesah sorg2..mmg dah biasa klu nak ape2 aku akan usaha sendiri..teringat zaman baru abes skolah dulu..teringin sgt nak pakai enset sabun (Nokia ape ntah brand die he=)) tgok org pakai mcm beh je..apa kan daya mampu menjeling2 je lah kan heheh..abes stpm wat part time kat genting selama 4 bulan lebih..last2 dpt beli jugak heee puas hati tp yg paling bes ms tu,, aku sempat bg duit kat mak ayah tau selama 4 bulan tu..bila dpt panggilan upsi, terpaksa berenti kerja nak nimba ilmu tuk jd cikgu plak.....hu melalut la plak....back to the topic...bagaimana kt nak menilai kematangan seseorg..adakah dr segi perwatakan, pandangan atau usia? mak aku penah ckp..org laki ni lambat nak capai tahap kematangan..dah ade anak pon belom tentu dorg matang..kekadang capai anak dua atau tiga org baru dorg bleh berfikiran matang..betol ke ek? hmm..ada pendapat lain mengatakan, benarkah seorang "lelaki" akan matang pada usia 40 tahun. Setakat mana kenyataan ini benar. Pada usia inilah dikatakan akan menentukan baik, buruk kelakuan seorang lelaki itu. Jika ia baik, maka ia akan baiklah sepanjang hayatnya, dan begitulah sebaliknya..klu mcm ni gayanya..aku berpendapat bek kawen ngan lelaki berumur 40 tahun keatas...hahaha x mau lah..nt dpt anak x sempat nak mkn jasa dorg ayah dah meninggal dulu huhu..ape2 pun..hakikatnya, kematangan seseorang bergantung kepada diri seseorang tu..jika dia bijak menilai..laksanakan tanggungjawab dgn betul itulah sebenar lambang kematangan..lagi satu, pengalaman hidup serta berfikiran rasional juga memberi erti kematangan kepada seseorang..so tepuk dada tya diri..siapa diri kita yg sebenarnya...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails