jom ikut ku

Tuesday, September 8, 2009

penilaian makna 'sahabat', 'kawan' dan 'rakan'

sekarang jam menunjukkan pukul 5.20 am..sementara menunggu waktu imsak aku ni tetiba tercetus idea nak buat entry ni...
sahabat, kawan dan rakan..tiga perkataan berbeza yg mempunyai maksud yg sama tapi x serupa..
sahabat..bagi aku terlalu mendalam maksud dia, seorang sahabat sanggup berkongsi apa sahaja yg alami..suka, duka..di dunia ni bukan senang nak mencari sahabat yg setia betol x? tp bg aku sahabat yg paling setia adalah suamiku dan dialah yg sesuai jd sahabatku sehingga akhir hayat..pernah dulu di awal pengajian kat UPSI ni aku menganggap seseorang tu sbg sahabat aku..mmg kami rapat, serasi, kalau time cuti sem mesti rindu-rinduan tapi cecah 2 tahun dia tinggalkan aku mcm tu jer tak tau atas sb apa...masa tu sedih bangat rasanya..mujur ada rakan2 yg lain huhuhu.. sampai skrg aku terkenangkan dia lg...dia budak baik, bukan senang nak cr shbt mcm tu tp apekan daya..dr situ moralnya..kita jgn cepat2 menganggap seseorg tu sbgai shbt sb kehilangan seorg sahbat lg mendalam kesannya berbanding kehilangan seorg rakan atau kawan(org tu pompuan tau)...so skrg sape2 pon aku anggap kawan biasa2 jer
kawan...kawan ni maksud dia x begitu mendalam berbanding sahabat..terdapat macam2 jenis2 kawan..selalu org guna pekataan ni 'kawan makan makan'..kenapa x guna pekataan 'sahabat makan sahabat' atau 'rakan makan rakan' hehehe...kat situ dah memberi makna bahawa kawan itu sangat kurang sempurna karakternya..hmmm..hati2 lah memilih kawan jgn smpai kita kecundang...
rakan plak...rakan ni lg kecil skop dia tapi besar kuantitinya berbanding sahabat..misalnya rakan sekelas @ rakan seperjuangan, rakan karib sama makna juga dgn sahabat hehhe..

*ape pun maknanye...ketiga2 berkataan ni mmg mempunyai nilainya tersendiri cuma kita perlu bijak memilih seseorang sama ada untuk dijadikan rakan, teman atau sahabat...


*have fun....thank you ;p

2 comments:

lili11 said...

Salam ... emmm, kena bukak kamus dewan ni. Tapi kan, rasanya BM skang memang susah. Banyak perkataan yang saya sendiri kurang paham maknanya.

weblog popular 1malaysia

nur_hai said...

hehe..ungkapan berdasarkan pemahaman dan pengalaman...x guna kamus pon..kui2

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails