jom ikut ku

Tuesday, December 7, 2010

detik2 indah...Part 2

sambungan.....


10.00am
  • lepas siap2 tukar baju sepital..misi suh panggil husben ajak naik sekali ke wad..dengan jayanya aku ditolak naik kusi roda ke wad..padahal mampu je lagi nak berjalan sendiri..tp mmg dah prosedur dia kot..ikut je lah kannn hihi..best jugak kene tolak...bila dah sampai ke wad kene daftar plak kat kaunter wad tu...derang tetapkan katil suma..dah satel aku dan abg pon pergilah ke katil....buat ape duk kat katil ? hmmmmmm...rilek je lah..tengok org sekeliling sebab masa tu sakit aku dtg kadang2 jek..pastu sekali sekala ada doktor ngan misi dtg cek tekanan darah, cek dengutan jantung anak, ambik darah dan sebagainya..kita sebagai pesakit layan je lah kan...pastu duk baring2 dan baring lagi.....petang tu mak ngan abg dtg melawat, bawak2 makanan..sembang2...pukul 7 derang pon balik lah sebab waktu melawat dah habes...
8.15pm
  • aku sembang2 lah dengan kakak depan katil tuh..tetiba dtg lagi rasa contruction tuh..hmm balik la ke katil baring2 sambil berzikir....tengah ralik2 berzikir tetiba jer rasa macam ada menda pecah kat 'anu' pastu mencurah-curah air keluar..memang rasa macam ade menda meletus gitu...dlm hati dah terdetik "mungkin pecah ketuban kot"..aku panggil la kakak yg aku duk sembang2 tadi..dia dtg kat aku dan aku ckp kat dia " kak, rasa macam ada menda pecah je..pastu kuar air"..kakak tu jawab " haaaa...dah pecah ketuban la tuh" wah !! aku dah nebes...kakak tu panggil misi, sambil2 tu sempat aku hantar sms kat abg kata ketuban dah pecah...misi dtg cek2 suma pastu dia suh pegi ke bilik pemeriksaan..aku simpan elok2 telefon dalam laci kat tepi katil tu dan terus berjalan ke bilik yg dimaksudkan..air x henti2 kluo habes basah lencun kain aku...duk baring2 dalam bilik pemeriksaan tunggu doktor datang..dalam hati duk kata " mintak2 lah yang datang doktor pompuan" huuuu...tunggu punya tungu akhirnya ada sorang doktor ngan misi datang..nasib baik doktor pompuan, India muda lagi org nye...pe lagi kenalah seluk lagi huhu...doktor tu duk tanya aku warna air ketuban yang kluar warna ape...mane lah aku perasan, x bajet plak nak cek air ketuban tu kann..yelah dia tanya sebab risau takut2 ada masalh kat baby dlm perut tu..setahu aku, kalau ketuban yang kluar warna hijau bermakna baby nak berak dlm perut..bahaya tu..tapi aku yakin air ketuban yang kluar tu warna jernih..so aku jawab jer warna putih..x bleh nak tengok kat kain sebab kain sepital tu warna pink, so nampak macam basah kene air biasa jek....
  • Doktor x puas hati..dia seluk lagi kemudian masukkan satu alat..huuuu agak terasa sakit jugak bila dia masuk kan natang tuh..xpe lah aku redho dan terus redho..buat la ape korang nak buat, aku x kesah pape..janji aku dan anak selamat..dalam hati ni terus berdebar2..lepas dia cek warna ketuban dia cek plak bukaan pintu rahim..seluk lagi..dia cakap dah bukak 5cm....doktor ckp kat misi dah bleh masuk labour room...
10.05pm
  • Aku turun dari katil bilik pemeriksaan dan terus menuju ke katil yang disediakan misi untuk tolak aku masuk labour room..masa nak naik katil tu nampak abg dtg......huuuu lega rasa hati ni, bila nampak muka suami tu terus rasa bersemangat..misi mintak pampers ngan baju anak tuk dibawa masuk sekali, abg g ambik kat katil..duk baring atas katil kemudian aku pon ditolak masuk labour room..abg ikut sekali tapi tersekat sampai kat pintu je dia....so aku pon masuk la dalam salah satu labour room kat situ...aku bayangkan labour room ni mcm wad biasa rupa2 nya bilik asing2..ala2 macam bilik pembedahan gitu, siap alat2 ngan lampu bedah yang mcm tengok dlm tv tuh hehe.......siap2 tukar katil suma...aku bebaring dlm tu...dlm bilik tu dah ada seorang doktor ngan misi menunggu..doktornya lelaki india dan misinya melayu...sempat aku ckp kat misi suh panggilkan suami dia tgh tggu kat pintu luar..misi jwb" okei, nanti sy panggilkan"....
  • lepas kene cucuk jarum yang masuk air tu..perut diikat dengan satu alat tuk kesan kadar jantung anak..bisinglah blik tu dengar degupan jantung baby..pastu tetiba abg masuk...huuu sedih je rasa bila tengok muka abg..time dia xde pandai plak aku bawak diri menahan sakit nih tapi bila dia ada rasa macam nak nanges plak..hadoii sensitip sungguh !
  • Lama jugak nak tggu bukaan rahim sampai 10cm...misi pon kejap kluar kejap masuk..abg tetap disisi aku ..dia duduk di bahagian kepala sambil baca2 ayat2, zikir2 tiup kat kepala aku..bila rasa tiupan abg kat kepala tu hilang kejap rasa sakit........sakit tu dah dtg kerap, selang 1-2 minit dia dtg..pastu hilang kejap..pastu dtg balik..ada sorang misi dtg, ceria orgnya sempat dia sembang2 ngan aku, cerita pasal pengalaman dia masa besalin dulu..pastu dia kasi tip kat aku dia ckp kalau nak cepat bagi bukaan rahim tu sila mengiring ke kiri sebab belah kiri kan badan baby, jantung dia suma belah situ..aku ikutlah ckp dia...memang betol pon weh !!

4 comments:

~Adikja~ said...

cepat la masuk entri baru...aku x sbar nak dgr citer ko ni.....huhuhu

nur_hai said...

yer...tgh berusaha nih curik2 masa..mmg akan diceritakan setiap detik yg telah berlaku...tungguuu...:p

senyumm said...

nangis weh aku bace..bkn ape,terbayang2 cmtulah agaknye keperitan yang mak aku tanggung masa nak bersalin aku..tahniah dayah!!

nur_hai said...

yanti - terima kaseh..itu lah peritnya melahirkan anak..hargailah ibu kita yg byk bekorban sejak dr kita dikandungkan..lahir sehingga kita dewasa..x boleh digambarkan dgn kata2 semua ni hihi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails