jom ikut ku

Monday, September 15, 2008

RAGAM MANUSIA~~~


Hmmm…bru lepas smyg Subuh..mate agak ngantok jgk tp mls nk tdo sb kol 9 nt ade appointmen ngan prof brahim…kaang klu tdo kang x hengat dunia..huhu smlm dah le tdo lewat…smbil2 duk hayal2 lyn kepala ni..tetiba terpikir aku psl kita…..kita….manusia yg hidup kat dunia ni…aku pk knp lah manusia ni byk nau ragam nye..tidak terkecuali jgk aku dan para pembaca hehhe=) betol la hade pepatah mengatakan “lain org lain cara”huhu..sblm aku huraikan psl cite ni jom kt bc satu kisah ni yang aku copy paste dr tenet..


Dalam sebuah riwayat menceritakan, pada suatu hari Luqman Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan menaiki seekor himar, manakala anaknya mengikut dari belakang. Melihat tingkah laku Luqman itu, setengah orang pun berkata, 'Lihat itu orang tua yang tidak bertimbang rasa, sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki."

Setelah mendengarkan desas-desus dari orang ramai maka Luqman pun turun dari himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu. Melihat yang demikian, maka orang di passar itu berkata pula, "Lihat orang tuanya berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki himar itu, sungguh kurang adab anak itu."

Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orang ramai pula berkata lagi, "Lihat itu dua orang menaiki seekor himar, adalah sungguh menyiksakan himar itu."

Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari himar itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, "Dua orang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dikenderai."

Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihatai anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya, "Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."

Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, "Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, iaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai orang) dan hilang kemuliaan hatinya (keperibadiannya), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya."


hmmm..tgok kan mcm mne ragam manusia..ade je yg nk dikomen..ade je menda yg x kena kat org..kat diri sndr x nmpk..tp nk wat mcm mne aku rs mmg da lumrah manusia kot mcm tu ditambah plak dgn kurangnye iman di dada..lg mudah nk rosak ke arah tu..kekadang aku x phm tgok makcik2 bese kat kmpung2 tu...ha klu dah duduk bekelompok bwh pokok tu ape lg kompem ngah wat mesyuarat tgkap la tu...hmmm...cerita ni sbonye bkn lah aku creat untuk kwn2 bc sj tp juga untuk dr aku sndirik..aku rs lebih elok sekiranya wat mcm ni heheh nk bg pndpt ni=)......klu kt nmpk pape kt wat bodo jew..disamping berpikiran mcm ni..'bia lah die..sesungguhnya manusia yg idup di dunia ada life die sndr..kita pun mcm tu jgk..setiap org ade bahgian die..sesungguhnya Allah itu maha adil keatas umatnye' aku rs bile kt berpikiran mcm ni secara x lgsung dpt muhasabah diri kita..kan2..hehehhe=)..life is short, so kt enjoy ngan khdupan kita..wat yg terbaik untuk khdpn yg lebih baik..ungkapan azimat

"usaha tangga kejayaan"

...tata...=)






PEACE..................=P

FFF

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails