jom ikut ku

Friday, August 13, 2010

Ramadhan yang penuh keinsafan

Salam Ramadhan bagi yang sudi membaca blogku yang tidak seberapa ini.. kadang-kadang terfikir jugak mengenai tujuan sebenar aku mewujudkan ruangan blog ni..niat utama bukanlah untuk menunjuk2 tetapi sekadar menjadi tempat luahan rasa isi hati..sesiapa yang sudi baca silakan..sesiapa yang x suka sila abaikan..xde kesan pape pun hihi

berkaitan dengan tajuk entry ni...kisah 2 Ramadhan baru ni..sedang lena dibuai mimpi tiba2 telefon berdering, sememangnya handfon aku mmg letak di tepi bantal kalau tido..lihat di screen terpapar nama "bonda sayang"..tengok jam di dinding menunjukkan pukul 3.15 a.m. dalam hati terdetik " knp mak telefon yer?" cepat2 aku angkat jawab panggilan..

"assalamualaikum..." sapa mak

"waalaikumussalam...nape mak? tepon pagi2 neh?" risau jugak aku kan...

"idok ler, mak nak ckp nih...cuba awk bukak siaran 106 oasis..tengok ape yang ade"

"mak..umah kite mane ade astro..hehe"

"yeke...lupa plak mak..xpe cuba bukak tv9"kata mak

"ada ape mak?"

"siaran langsung solat terawih dari masjid Nabawi, Mekah..gambar kaa'bah dari jarak dekat..pegi cepat bukak..menagis mak tengok ni..sedih.. masa mak pergi dulu x dpt tengok pun imam yang mengimamkan solat kat masjid tu..ni nmpk jelas.." berkata mak...

"ok mak...mekaseh yer..babai mak..askum.."

"babai...wslm"

cepat2 aku bergegas bukak tv9...Astagfirullahalazim..mmg menakjubkan..siaran langsung memaparkan para2 jemaah tgh tunaikan solat terawih ..dan ada jugak yang tengah wat ibadah keliling kaa'bah..bacaan imam masa solat tu mmg sgt syahdu dan terharu...aku tengok sampai ke rakaat terakhir..dan yang paling2 syahdu masa dalam solat witir terakhir tu..bacaan doa yang disampaikan oleh imam membuatkan ramai jemaah menagis teresak2..imam pun menangis...aku yang jadi penonton pon menangis..sangat kerdil rasanya diri ni....selesai solat terawih tu..tv9 pon tutup siaran dia...tuttttttttttttttttttttttttttttt....

aku bergegas bangun menuju ke bilik air..walaupun jam menunjukkan pukul 4.00 am, aku mandi jer sebab panas huhu..siap2 mandi2 amik wuduk terus mengerjakan solat sunat taubat, tahajud dan hajat....banyak yang bermain di fikiran..mengenai ibu bapa..kerjaya dan cita-cita..anak yang bakal kulahirkan..aku memohon pada Allah moga dipermudah segala urusan, urusan posting, urusan bersalin serta memberkati rezeki keluargaku..aminn...

3 Ramadhan...daripada pukul 12 hingga pukul 5 aku duduk di rumah kak erni (jiran di tingkat 9) sebab bantu dia masak untuk agihkan makanan kat jiran2 terdekat sempena bersedekah menyambut umur anak dia genap 3 bulan (Nur Aira Laili)..balik rumah terasa nak telefon mak sb nak tanya buat mcm mane nak buat kuah kuih gelek kepek ..kuih gelek kepek ni sejenis kuih yg diperbuat drpd tepung pulut..sedap...tepon mak...

"assalamualaikum mak...wat pe tu"

"wslm...." nada nya sangat lemah...

"mak tido ke?"

"x lah..mak baring2 jer ni"

"nape suara mak lemah je...mak x sehat ke?"

"ntah la ida...dua tiga hari ni badan mak rasa lemah semacam je..bukan lemah sebab lapo ke hape..ntah rasa mcm xde tenaga..sebelom puasa lagi mak dah rasa mcm ni" kata mak.....

aku pun turut rasa sedih..."nape ni mak..mak kurang minum air ke....? mak mkn buah kurma banyak2 yer..buah kurma byk kandungan tenaga ..."

"sudah..mlm tadi mak siap blender buah kurma tu buat air..minum"

" hmmm...riso lah tengok mak ni....nape bleh lemah2 plak ni" pastu aku pon tanyalah pasal nak buat kuah kuih gelek kepek tu...mak pon cite...blablabla..

"ok lah mak..nt kite tepon lg yer..jaga diri bebaik..mlm nanti pas2 berbuka tu byk2 minum air masak sampai ke subuh kasi pulih tenaga"

"yelah..." jawab mak

"babai mak..askum.."

"babai..wslm.."

hmmmm....masih2 terngiang2 suara mak yg lemah tu kat telinga aku...kesian kat mak badannya lemah2...melahirkan 9 orang anak banyak pengorbanannya..dengan melayan kerenah sang suami yang sebegitu rupa..aku x mau cerita pasal ayah, biarlah ia menjadi pengetahuan kami sekeluarga shj..hakikatnya empunya badan je lah yang tahu...

kini aku mengandungkan anak sendiri..mcm nilah rasanya..tiada seorang ibu pun yang x sayangkan anak dia sebagaimana yang aku rasa sekarang..walaupun masih di dalam perut..aku sering membelai2..usap2..bercakap dengan dia..dalam hati selalu terdetik "macam ni lah agaknya rasa masa mak aku mengandungkan aku dulu" kasih yang aku rasa terhadap anak ni tiada tandingan..sayang sangat2...mcm mane bleh wujudnya anak yang derhaka pada ibunya? x sedarkah dia betapa peritnya mengandung kan anak selama 9 bulan 10 hari..aku tau org yang mengandung mmg akan rasa perasaan mcm ni...keluarnya anak ibarat kain putih..ibu bapa lah yang membentuk mereka untuk menjadi manusia tau pon sebaliknya..

sekiranya suatu hari nanti..Allah memberkati rezeki yang diberikan kepadaku..ingin aku membeli sebijik rumah besar yang selesa..aku nak ajak mak duduk sekali..peluang hanya sekali..di dunia ni kelahiran seorang ibu hanya sekali..iringan doa dari seorang ibu hanya semasa ibu hidup..bila tiadanya ibu tiada lagi doa dari seorang ibu..sendiri tahulah betapa besar nilainya doa dari seorang ibu ...aku sygkan mak seluruh jiwaku...raya tahun ni raya yg indah sebab dpt sambut bersama mak...Alhamdulillah....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails